BMI

Wil jij weten of je een gezond gewicht hebt? De eerste stap om daarachter te komen, is het berekenen van je BMI (of voluit Body Mass Index). Dat geeft namelijk aan of jouw gewicht bij je lengte en leeftijd past. En dat geeft weer informatie over bijvoorbeeld de risico’s op gezondheidsproblemen.

Gelukkig is je BMI berekenen helemaal niet ingewikkeld. We leggen je in deze blog uit hoe het werkt en welke informatie je eruit af kunt leiden!

De BMI (Body Mass Index) wordt ook wel Quetelet Index (QI) genoemd. Het is een systeem waarmee je de relatie tussen je lengte en je gewicht in een cijfer uit kunt drukken. Oorspronkelijk was het BMI dan ook bedoeld om overgewicht en gerelateerde aandoeningen te voorkomen.

Je kunt je BMI berekenen aan de hand van je lengte en je gewicht. Die twee gegevens geven je een score, aan de hand waarvan je kunt zien of je gewicht (ongeveer) gezond is. Een heel eenvoudige methode, dus, waar je geen tientallen factoren voor in aanmerking hoeft te nemen.

Het nadeel van die eenvoud is natuurlijk ook dat het BMI niet altijd 100% accuraat is. Soms geeft het een net iets té simplistisch beeld, waarover straks nog wat meer. Je BMI berekenen geeft dus vooral een indicatie van je gezondheid, geen definitieve analyse!

Wat is een gezond BMI?

Een gezond BMI heb je als de verhouding tussen je lichaamslengte en je gewicht geen grotere kans geeft op gezondheidsrisico’s. Vaak wordt er bij iemand met een ongezond BMI aan overgewicht of zelfs obesitas gedacht, maar ook ondergewichtvormt natuurlijk een probleem.

Uit onderstaand overzicht kun je aflezen wat een gezond BMI is. Dit overzicht kun je raadplegen na het berekenen van jouw BMI.

Lager dan 18.5 –> ondergewicht.
Tussen 18.5 en 24,9 –> gezond.
Tussen 25 en 29.9 –> overgewicht.
Tussen 30 en 39.9 –> ernstig overgewicht.
Boven de 40 –> morbide obesitas, ernstig te zwaar.