Avocado

Hoe gezond is avocado?

Eerst nog even een kleine recap, want waar wordt al die drukte nou eigenlijk om gemaakt? Om goede redenen, zo blijkt als je naar de voedingswaarde van avocado’s kijkt. Om te beginnen ze flink wat vezels: goed voor je spijsvertering en voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Daarnaast zitten er relatief veel eiwitten in avocado’s – meer dan in alle andere vruchten.

Bij de vitamines en mineralen wordt het bovendien pas echt indrukwekkend. Vitamine B, C, E en zelfs K – belangrijk voor je botten – komen in relatief grote hoeveelheden voor. Ook bevat een avocado kalium, magnesium, ijzer en koper. Met recht een vrucht die een super gezond genoemd mag worden, dus!

En dat vet dan?

Toch worden veel mensen nog afgeschrikt door avocado’s. De reden is vooral dat deze ‘boterperen’ relatief rijk aan vetten zijn. Van vet wordt je echter zeker niet automatisch dik! Integendeel, je hebt het hard nodig, bijvoorbeeld voor de opname van bepaalde essentiële voedingsstoffen. Bovendien zijn de vetten in avocado’s vooral enkelvoudig en onverzadigd.

Ze zijn daarmee bijvoorbeeld goed voor het verlagen van je cholesterol. Daarbij geholpen door de vele antioxidanten die ook in avocado’s zitten. Kortom: je kunt beter niet dagelijks vijf avocado’s eten, maar af en toe eentje is heel gezond!

Hoe kun je een avocado eten?

Overtuigd? We geven je hieronder een paar goede suggesties om avocado’s te eten!

1. Guacemole

Misschien wel het bekendste avocadoproduct. En dan bedoelen we natuurlijk niet de guacemole uit de supermarkt – daar zit soms nog geen procent avocado in. Nee, maak je guacemole liever zelf, gewoon in de blender. Je kunt er eindeloos mee variëren. Voeg bijvoorbeeld extra kruiden toe: koriander is vaak een favoriet.

Of maak het geheel extra pittig door een pepertje (zonder pitjes!) toe te voegen. Je kunt guacemole als dipsaus gebruiken, maar ook bijvoorbeeld om Mexicaanse gerechten wat op te leuken. Of gebruik het als basis in een wrap, gecombineerd met andere voedzame ingrediënten!

2. Gevulde avocado

Je kunt avocado’s ook uitstekend vullen. Als je ze doormidden snijdt en de pit verwijderd, blijft daar precies wat ruimte over voor extra ingrediënten! Een gouden truc is natuurlijk om ei te gebruiken. Schuif de halve avocado’s bijvoorbeeld met een eitje erin de oven in, zodat ze extra veel smaak krijgen.

Of hol ze verder uit en meng het vruchtvlees met stukjes gekookt ei en je hebt een heerlijke avocado-eiersalade die je spectaculair in de avocado kunt serveren! Maar je kunt ook iets heel anders doen. Denk bijvoorbeeld aan avocado gevuld met Hollandse garnalen of een Mexicaanse vulling met bonen en kaas gaan.

3. Op brood en tosti’s

Als je eenmaal doorhebt hoe lekker avocado’s op brood kunnen zijn, zul je ze overal op willen stoppen. Zo is een toast met avocado, plakjes ham, tomaat en kiemgroente bijvoorbeeld het ideale ontbijtje voor op een luie zondagochtend. Maar ook op bijvoorbeeld een broodje hamburger levert een avocado precies die smeuïge touch op die je nodig hebt.

En wat dacht je van een tosti met kaas, ham en dunne plakjes avocado? Of een wrap met avocado, kipfilet en spinazie? Het idee zal wel duidelijk zijn: avocado’s passen echt overal bij. Probeer daaraan te denken, volgende keer dat je een saaie boterham staat te smeren!

4. Salades

Eet je graag salades voor de lunch, maar wil je eens wat anders dan die eeuwige blokjes kaas en nootjes? Avocado’s zijn ook een fantastische bron van gezonde vetten in salades. Je kunt ze bovendien – wederom – met praktisch alles combineren. Een Aziatische salade met mango, pittige limoen en groenten als taugé?

Een zachte lentesalade met aardbeien en zachte kaas? Een herfstsalade met pompoen en champignons? Een echte powerlsalade met quinoa, spinazie en granaatappelpitjes? Je kunt het zo gek niet bedenken, en avocado gaat er eigenlijk altijd perfect mee samen.