1e keer naar sportschool

Tip 1: Begin rustig en overdrijf niet

Het is belangrijk om niet direct overenthousiast van start te gaan. Begin met een aantal oefeningen (drie á vier) op je eerste dag. Zo zorg je ervoor dat je de eerste dagen niet te veel spierpijn hebt en kun je effectiever herstellen voor een volgende trainingssessie. Ook voorkom je zo blessures door overbelasting.

Tip 2: Schrijf alles op

Je kunt je voortgang alleen echt noteren als je weet waar je bent begonnen. Start op je eerste dag een trainingslogboek met al je huidige statistieken. Hierin kun je bijvoorbeeld je gewicht noteren, maar ook de oefeningen, sets, herhalingen en rust die je tijdens elke training neemt.

Tip 3: Consumeer eiwitten na afloop

Het aanvullen van je spieren met de juiste voedingsstoffen is het belangrijkste wat je kunt doen nadat je klaar bent met je training. Het nuttigen van een eiwitrijke maaltijd, of het eten van een snack vol proteïne is altijd aan te raden.

Tip 4: Vraag om hulp

Weet je niet hoe een apparaat werkt? Of waar de gewichten liggen? Vraag een  medewerker om hulp. Daar zijn ze tenslotte voor!

Tip 5: Water en handdoek

Vergeet geen bidon en een handdoek mee te nemen. Dit klinkt misschien logisch, maar het is echt essentieel voor een fijne workout in de sportschool. Zo kan je goed je vocht aanvullen met water. Flesjes water zijn ook in de club te koop zijn als je je bidon vergeten bent.